2016. jan 26.

Letűnt buszjáratok nyomában

írta: Stonerszeszti
Letűnt buszjáratok nyomában

Az elmúlt néhány évben jócskán felpezsdítette a miskolci tömegközlekedést mind a Zöld Nyíl projekt, mind az ezt övező menetrendi, járatbeli változások. Lassacskán már én sem tudom követni, pedig az esetek nagy többségében kihasználom a tömegközlekedés adta lehetőségeket. Ám nyilván nem ezek az első változások Miskolc útjainak életében. Emlékszik még valaki a 17-es buszra? És a legendás 101B-s járatra? Kalandozzunk kicsit szeretett városunk emlékeiben!

buszkollazs.jpg

Büszkék vagyunk arra, hogy a fővároson kívül azon néhány "vidéki" város közé tartozunk, akik utcáin vidáman csilingel a villamos, ugye? Sőt, Miskolc macskakövein már 1897-ben megjelentek a kötöttpályás járművek, s velük egyidőben az első benzinmotoros autóbuszok is, bár ez utóbbiak sokáig nem igazán tudtak versengeni népszerűségben a villamossal. Büszkeségünket még inkább fokozhatja az is, hogy az országban először, 1903. június 8-án, a menetrend szerinti autóbusz-közlekedés nálunk indult el, így a kőszínház mellett ebben is elsők vagyunk honi tekintetben. Mégis, eleinte mindenki villamosozott, egy 1933-as menetrend tanulsága szerint akkor (is) két vonalon, amelyek ekkor a Tiszai Pályaudvar (régi nevén Személypályaudvar) és Diósgyőr, illetve a Széchenyi utca és Hejőcsaba között közlekedtek. Igen, Hejőcsaba. Később, a hetvenes években már járt 0, 1, 2, 3 és 4 jelzésű járat is. 1971 elején a Diósgyőr és Lyukóbánya közötti keskeny nyomtávú iparvasúton megszűnt a személyszállítás. Az ide utazó bányászok számára 16-os jelzéssel új autóbuszjárat indult a Marx téri végállomásról.
Tehát gyakorlatilag a sínpálya beszőtte a várost, kár, hogy csak ennyi maradt belőle...

az_1-es_villamos_bulgarfoldon_1977-ben.jpgAz 1-es villamos Bulgárföldön 1977-ben

Robogjunk át egy picit az autóbuszok irányába, s most egy picit az időben is  - az első vonalat a Martintelep és a Ságvári-telep között, 1948. november 17-én nyitották meg, 1949 áprilisában pedig a tanács megalakította a Miskolci Gépkocsiközlekedési Vállalatot, így komoly vetélytársa lett a villamosforgalomnak. Az 50-es évek elején az alábbi vonalakon közlekedtek autójáratok:
Tiszai pályaudvar-Vasgyár-Diósgyőr Tanácsháza (15 percenként)
Tiszai pályaudvar-Újdiósgyőr-Ságvári-telep (mai Hóvirág utca) (15 percenként)
Vasgyár-Forgóhíd (mai Villanyrendőr környéke)-Martintelep-Szirma
Forgóhíd-Görömböly
Tiszai pályaudvar-Lillafüred

12509214_476074275922455_8270511495906972931_n.jpgAz 1952-ben megindult 6-os járat a Városház tér és Pereces között közlekedett. Ugyanebben az évben a Dózsa György úttól indult a 7-es vonal is, amely a Miskolchoz közeli Felsőzsolcát kapcsolta be a városi forgalomba. A fővonali járat 1-es számmal, a Vasgyár érintésével közlekedett. A 2-es számot 1953. január 1-től a Forgóhíd-Tapolca vonal nyerte meg, míg a szirmabesenyői járat 4/A jelzéssel a Forgóhídtól 1954-ben, a kistokaji pedig 1955-ben indult meg. Később, köszönhetően a folyamatosan növekvő igényeket kiszolgáló intenzív fejlesztéseknek, újabb járatok csatlakoztak a feltörekvő közösségi közlekedés életébe, amelyek Komlóstető, Vargahegy, Martintelep, Zsarnai-telep, Ómassa irányába utaztatták a nagyérdeműt.
1963-ban már 14 vonalon lehetett a városban utazni, illetve a töretlenül közkedvelt villamosokon is, természetesen.

terkep72.jpg

A következő évtizedben, az avasi lakótelep I.-II. építési üteme megkívánta, hogy a "tömegközlekedés keze oda is elérjen", így  az új igények kielégítésére megszervezték a 31-es, 32-es, 33-as, 33/A-s járatokat, illetve rövidített menetidőt kínáltak a 101-es, 102-es, 103-as, 104-es, 108-as, 121-es, 133-as gyorsjáratok indításával, és közben persze a folyamatos korszerűsítés is rohamléptekkel haladt, ami javarészt az elavult járművek cseréjében, illetve azok "csuklósításában" volt tetten érhető. Több ember, több csukló, buszok tekintetében is.
Minekután a város iparosodott, nőtt, fejlődött, a periféria-területeket továbbra is be kellett kapcsolni a vérkeringésbe (ekkoriban indították útjára a 68-as buszt, ami Bükkszentlászlóig ment),  ennek fényében nem meglepő, hogy a 80-as években már 170 millióan utaztak a városi járműveken, ami azóta is exponenciálisan nő, ahogyan az élet is egyre inkább pörög az új évezredben.

1393121_221592431297925_1263093054_n.jpgAz avasi III. ütem építése mellett robog az Ikarus

És most néhány érdekesség, ami talán csak nekem hat az újdonság erejével, de talán mégsem. 
2003-tól 2008-ig Tiszai pu. - Diósgyőr - Bánkút vonalon 'SÍ' jelzésű buszok közlekedtek, persze csak akkor, amikor a felvonó is üzemelt. :)
A mostani 29-es busz korábban '63-'65 között 'F' néven futott, a Marx tér (mai Újgyőri főtér) és és Tapolca között, kivéve hűvös és esős időben, mert akkor nem közlekedett.
A 17-es busz a Vízitelepekre ment, sokáig fogalmam sem volt, hogy az hol is van, egyáltalán ebben a városban van-e, de Apukám felvilágosított, hogy az a Csorba-tó, a Sajótól nem messze...
Emlékszem még, amikor nem volt kedvünk felgyalogolni a Vadasparkba, a Majális-parknál felhuppantunk az 55-ösre, és felvitt, manapság már gyalogyszerrel lehet csak megtenni a távot, de végül is az ember kirándulni jár oda, ha jobban belegondolunk, indokolatlan a busz.

villanyrendor_2.jpg
És akkor a betűk: 'A': Avas-Tapolca, 'P': Búza tér-Zsarnai telep (a Piac-busz, ugye... :) ), 'Zs': a P járat helyett.
Következzen a gyerekkori kedvencem, a 101B, ami talán a leghosszabb járat címet is elnyerhette volna a Szondi Gy. út-Diósgyőr útvonallal, és a szép piros számozással külön a szívembe lopta magát.

Nos, talán csak kevéssé hajlott koromból fakad, hogy nekem ezek új és izgalmas információk, de mégis azok, mi tagadás, és nyilván lehetne boncolgatni a vonalakat, de ez a kis nyomozás ismét elültette bennem, hogy elindulok csak úgy buszocskázni és nézni a várost, ahogyan azt kiskoromban sokszor megtettem nagypapámmal, és hogy milyen jó itt lakni, mert íme a sok-sok példa, hogy mennyi mindenben úttörő a mi városunk!

12115889_1070578262975196_6451293418107316779_n.jpg

Aki pedig jobban beleásná magát a témába, melegen ajánljuk a következő, 2010-ben készült 4 részes videó sorozatot, ami a miskolci tömegközlekedés múltját mutatja be sajátos formában. Bizony, akkor még más volt minden.

 

Írta: Nagy Eszter "Szeszti"

(Forrás: MVK Zrt.

Köszönet a segítségért Kovács Krisztinának)

Képek forrása:
Miskolc a múltban facebook csoport
https://www.facebook.com/hatosmegallo

Szólj hozzá

közlekedés busz miskolc villamos mkv mvk miskolc a multban miskolc története