Mit Miskolc adhatott

Miskolctapolca újratöltve

2015. június 12. - Kilátó.

Az utóbbi napokban, hetekben az egész város az újonnan megnyílt tapolcai strandról beszélt. Nem is csoda, hiszen nincs olyan miskolci, akinek ne fűződnének hozzá régi szép emlékei. Az egykori Juno hotel szomszédságában felejthetetlen pillanatokat élhettünk át, megnéztük, mit ad a hely most. A felújított tapolcai strandon jártunk.

Ha már a régi emlékek szóba kerültek, nem tudtam elmenni amellett, hogy ne keressek régi képeket is. Sajnos a fénykorban készült fotók valahol az internet legmélyebb bugyraiban lakoznak, javarészt már csak a lepukkant állapotról készült kópiákat találhatunk. Az egyetlen értékelhető kép valamelyest szerencsére visszahozza a hangulatot, sőt, pár szép emléket is a régi időkből.

A strand 1923-ban nyitotta meg kapuit először, ez volt a városrész első nyitott strandja. 81 évig állt Miskolc lakói és az ide látogatók rendelkezésére. 81 év. Egy egész emberöltő. Ez idő alatt többször lett korszerűsítve, modernizálva, míg végül elnyerte végleges formáját az úszómedencével, a nagymedencével és a gyermek strandrésszel. Nem is oly rég elképzelhetetlen lett volna egy miskolci számára a nyár a strand nélkül. Egy finom lángos, egy hideg sör, és a hűsítő medence, annyi árnyékot adó fával körülvéve, hogy már-már a Bükkben éreztük magunkat.

Aztán jött a hanyatlás, majd végül 2004-ben bezárt a strand. Szomorú évtized következett. Huzavona a tulajdonosi viszonyok tisztázása körül, jogi akadályok, finanszírozási hiány, és eközben az épületegyüttes állapota napról napra romlott. Mi pedig szemtanúi lehettünk ennek minden egyes alkalommal, mikor Tapolca volt az útirány. Végül 2013-ra eljutottunk oda, hogy a természet visszafoglalta ami az övé. A Kárpát-medence mocsári élővilágának teljes palettáján kívül csak néhány hajléktalan, és fiatal művészlélek látogatta a komplexumot. Bővebb galéria az áldatlan állapotokról ide kattintva érhető el.

(képek forrása: http://urbexhungary.com/2012/06/24/miskolctapolcai-strand/)

Bevallom őszintén, mikor először hallottam, hogy fel akarják újítani a strandot, csak legyintettem egyet, mondván: hallottuk már. Azonban a szavakat tettek is követték, és május utolsó hétvégéjén elérkezett a strand átadása. Jöjjenek az adatok: az első ütem (mert hogy itt még nincs vége az építésnek) 2,8 milliárd forintból valósult meg. Épültek szaunák, pihenőterek, masszázs részleg, sószoba, konditerem, masszírozó- és merülőmedencék és napozóterasz, továbbá kávézó, grill étterem és látványkonyha. Valamint egy 50×25 méteres, 10 sávos, 2,2 méter vízmélységű versenymedence, amely nemzetközi úszó- és vízilabdaversenyek megtartására is alkalmas. Plusz homokos strandröplabda-, valamint lábteniszpályák. Ennyit a száraz tényekről, lássuk milyen lett.

Indulás előtt hosszas keresgélés után sem akadtunk a strand honlapjára, ám van neki, itt érhető el. Árak, nyitva tartás, és minden egyéb hasznos információ fellelhető rajta. Délután 3-kor érkeztünk a bejárathoz, és bár napközben szép idő volt, ekkorra már nem volt felhőtlen az időjárás. Talán ennek is köszönhető, hogy a pénztárban ülő négy hölgynek láthatóan nem sok dolga akadt, így másodpercek alatt bejutottunk. Az első benyomás kifejezetten pozitív volt. Az építkezés során törekedtek rá, hogy az évtizedes fák hiánytalanul megmaradjanak, és hogy a már meglévő épületet megtartva és a természetbe olvasztva megmaradjon a strand ezen jellegzetessége. Ez sikerült is, újrahasznosításból tehát 10/10 pont.

Az öltözők változatlan helyen vannak. Semmi extra, funkciójának tökéletesen megfelel. Az épület teteje díszkavicsokkal van leszórva, amikre néhány fatörzset fektettek, szépen igényesen. Halvány gőzünk sincs mi lehet a funkciója, de jól mutat. A középső szinteken a már említett öltözők, lent pedig a büfék, melyek kínálatáról sajnos nem tudok nyilatkozni, ott jártunkkor még nem üzemeltek teljes gőzzel. A felfedezést az úszómedencénél folytattuk, meg kell hagyni, mutatós lelátók épültek mellé. Nem tudom születtek-e már erre irányuló elképzelések, minden esetre el tudnék itt képzelni néhány első osztályú vízilabda mérkőzést.

A fitness-wellness részleg külön belépővel látogatható, ezt csak kívülről láttuk, az étterem azonban kifejezetten tetszetős lett. Kezdve a berendezéstől egészen a kínálaton át a kiszolgálásig. Ahogy már említettem van lábtenisz és röpi pálya is, illetve még néhol a csupasz föld, gondolom hamarosan oda is benő az élet. A felfedező sétát a strandmedencénél zártuk, ahol örömmel vettük észre, hogy a Zip's is képviselteti magát a strandon. Bele is kortyoltunk egy jó korsó pilsnerbe, a lányok 500ft-ért mérik a korsót.

Fogtuk hát a söröket, választottunk két napozóágyat (ritka esetek egyike, mikor több a szabad ágy, mint az ember a strandon), aztán a medence szélén telepedtünk le. Hideg sör, hűsítő víz, felhőtlen napsütés. Ez igen. Ez nyár. Hibát a délután folyamán nem találtunk. Ha még befejezik amit be kell, felpörgetik a büféket, esetleg bővítik a sörkínálatot, semmi kifogásom nem lesz. img_20150611_181714.jpg
Összességében elmondhatom, hogy bár egy kis kettősség érzés volt bennem távozáskor, azonban tökéletes délutáni program volt kinézni ide. Bár némi hiányérzet kerülgetett, régi emlékekkel felváltva, ám az a színvonal amit a hely képvisel(ni fog) sokkal többet ad majd az utánunk következőknek, mint amit anno mi kaphattunk. Amit a tervezők megálmodtak, a tökéletes egyensúly a természettel, maximálisan megvalósult. Kíváncsian várjuk a strand építésének második fázisát, a tervek egy igazán impozáns, Európai viszonylatban is egyedülálló komplexumot vetítenek előre. Ha ez megvalósul, a fejlődés valóban megkérdőjelezhetetlen lesz, így egy újabb színfolttal gazdagodhat mindaz, amit Miskolc adhatott.

Tetszett a cikk? Úgy érzed, Te is tudnál írni hasonlót? Lenne egy jó témád? Jelentkezz szerkesztőnek a miskolcadhatott@gmail.com e-mail címen, vagy facebook oldalunkon privát üzenetben!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.