Miskolcon a rallynak nagy hagyománya van, több neves versenyzővel is büszkélkedhetünk. Most egy amatőr versenyző, Gazdig Péter szemszögéből ismerhetjük meg a miskolci rally világát.
Mikor kerültél be a rallys világba?
2003-ban. Galuska Szabi mondta, hogy van egy haverja, akinek navigálni kellene, találkoztunk, és megbeszéltük, hogy együtt kellene menni. Így is volt 4 éven keresztül.
Gondolom, előtte is volt már érdeklődésed ez iránt a sport iránt.
Volt, igen, apám vitt először ki, Tapolcán volt a rally akkor. De nagyon pici voltam, csak homályos emlékeim vannak, a 80-as években lehetett. Akkor láttam először versenyt. Utána vagy tíz évig nem foglalkoztunk vele, aztán volt egy Miskolc rally ’98-ban, arra mentünk ki a gépátvételre apuval. Utána már meg is mérgezett a dolog.
Mi az, ami megtetszett a rallyban?
Az autók, nyilván, hangos, gyors, erős, meg a légkör, amit érez az ember. Ilyenkor, mikor Miskolc rally van, ha nem is vagyok kint a versenyen, nézegetek otthon videókat, eszembe jutnak a dolgok. Bár most elég rossz volt ez a Miskolc rally, a nagy prológ, ami a salakmotor pályán szokott lenni, nem volt. Ehelyett kitalálták, hogy az Avalon Parkban majd go-karttal versenyeznek egymás ellen a pilóták. Ez szerintem elég nagy butaság, nincs is meg annyira a varázsa, szerintem kevesebb érdeklődő is volt. Biztos volt, aki megnézte, de szerintem az emberek 80%-át, aki amúgy foglalkozik a rallyval, nem érdekelte.
Mennyien jártak ki régen a versenyekre, és mennyien járnak most?
Kevesebben járnak ki most. Ez részben az autók miatt van, a költségcsökkentés miatt olyan gyári versenyautókat építettek a gyártók, amik nem annyira látványosak. Nagyon gyorsak, csak nem látványosak. Ezek már olyanok, mintha sínen mennének. Olyan gumik vannak, olyan futóművek, olyan fékek, hogy nagyon kevés a megcsúszás. A nézők inkább a Ladát szeretik, vagy a VRC-t, ami hátsó-vagy összkerekes, amivel lehet keresztbe autózni. Mondjuk, ez meg az idő rovására megy, mert látványos, de akkor meg nem gyors.
Nehéz ez, mert persze, a minél jobb eredmény is lényeg, de a néző is kell, mert hát miből van a bevétel? A reklámból. A reklámok meg a nézőnek szólnak. Ha nincs néző, nincs reklám, nincs rally. Persze, bent ülni az ilyen autókban is nagyon jó, mert a pilóta érzi, hogy úristen, mekkora kanyarsebessége van ő belülről nem érzi, hogy látványtalan, de a néző szemszögéből más.
Régen, mikor én belekezdtem, volt az A8-as kategória, abban voltak a VRC-k. Nagyon sokan, a ’90-es évek végén azért mentek ki versenyt nézni, mert ezeket akarták látni, mert az nagyon gyors, nagyon erős, és nagyon látványosan autóztak vele. Bejött a költségcsökkentés, és ezt a kategóriát megszüntették, úgy, mint annak idején a B kategóriát, bár azt más miatt. Azzal az volt a baj, hogy egyre többen haltak meg, a pálya szélén is, és autóban is. A ’80-as években volt ez, 1000 lóerő körüli autók voltak. Túl erősek voltak, csak nagyot tudtál vele esni, kicsit nem. Meghalt 2-3 pilóta, és úgy döntöttek, hogy betiltják ezt a kategóriát. Akkor jöttek ezek az A-s autók, először első kerekesek, 2 literes motorral, Lanciák, meg ilyesmi, kicsit hajazott a B kategóriára, de már csak kb. 300 lóerősek voltak.
Neked mi volt az első autó, amivel versenyeztél?
Lada Szamara. Szerettem. Igaz, első kerekes volt. A nézők annyira nem szeretik a Szamarát, pont emiatt. Lehet vele látványosan is autózni, de az nagyon lassú.
Mondom, eléggé elveszítette a varázsát a rally. Engem sem érdekel már annyira. Mondjuk, jók ezek a pályák, a Sáta-Sáta gyors, 28km, azon mentem én is régebben, meg a mályinkai gyors, csak az meg teljesen el van zárva a nézők elől, mert a 90%-án nem tudsz biztonságosan odaállni sehova, mert egyik oldalt a hegyoldal van, sziklafal, a másikon meg a szakadék, szalagkorláttal. Persze, beállhatnál a szalagkorlát mögé, csak az nem véd meg, ha ilyen sebességnél kisodródik egy autó. Itt elég nagy a tempó is, meg az út sem a legjobb.
Neked volt már baleseted?
Volt, egyszer egy lassítót romboltunk szét még a Szamarával, az nem volt olyan komoly, végsebességről kellett visszalassítani, főzte a vizet az autó, szétrepedt a tartály, és befolyt a víz a bal első kerék alá. Az első nagy fékre beblokkolt a kerék, elment keresztbe az autó, majd a hátulja átcsapott a másik oldalra, akkor néztük, hogy mindjárt felmegyünk ide a domboldalra kiló ötvennel, aztán valahogy sikerült az úton tartani, de, mivel folyt a víz kerék alá, nem értük el azt a lassulást, amit akartunk, és szétromboltuk a lassítót. Nem is tudtunk tovább menni az autóval, mert nem igazán hord az ember magával egy póttartályt a versenyautóban, minden apró súly számít.
Egy másik, az komolyabb volt, borulással végződött, TK-ra vágtuk az autót, de hál’ Istennek kisebb zúzódásokkal megúsztuk. A biztonságtechnikai elemek nem véletlen vannak az autón, a kisebb pénzű emberek ezért sem tudnak versenyezni, veszel egy olcsó Suzukit, de a biztonságtechnikai dolgok majdnem ugyanannyiba kerülnek, mint amennyiért a kocsit megvetted. Már csak az ülés is 100 000 Ft felett van.
Mennyire látod – a csökkenő nézőszám ellenére – népszerű sportnak a rallyt Miskolcon?
Miskolcot mindig is úgy emlegették, hogy a rally fellegvára. Nem véletlenül, itt eleve nagyon sok rallys van, sok nagy nevű is, mint Vojcsik Golyó Ferenc, van rally bajnokunk, Kazár Miklós, aztán ott van Hadik András. Rengeteg miskolci pilóta van az első osztályban is, meg sokan mennek amatőr versenyeken is.
Miért lehet ennyire népszerű ez a sport Miskolcon?
Nagyon jó pályák vannak a környéken, itt a Zemplén, a Bükk. Salgótarján környéke hasonló még, csak ott egy vagy két gyorsasági szakasz van, míg Ózd környékén, ami a Miskolc rallyhoz tartozik, mint pl. a Sáta-Sáta gyors, sok ilyen van. Pécs környékén is 3-4 ilyen pályát tudsz felmutatni, itt azért tízet össze tudnék hirtelen szedni. Vannak olyanok, amin nem mennek évek óta, mint a Kelemér-Putnok, ami annyira rossz állapotban van, hogy lassan már GAZ-zal sem lehet rajta közlekedni, a versenyautónak az annyira nem jó.
Mennyire beszélhetünk rallys közösségről Miskolcon? Mennyire vannak jóban a versenyzők, mennyire állnak ki egymásért?
Szerintem az élmezőnyben, akik bajnoki címre törnek, inkább megy a rivalizálás, de az amatőrök között barátságosabb a légkör. Van például egy csapat, akikkel nagyon jóban vagyunk, nem egy kategóriában versenyzünk, ők kevesebb pénzből gazdálkodhatnak, és más versenyző levetett alkatrészei vannak az ő autójukban.
Jellemzően miskolci pilóták vannak a Miskolc rallyn?
Nem, jönnek az ország minden részéről. Nem lehet azt mondani, hogy csak ez a miskolci rally, ami most volt, mert vannak itt amatőr kupák, országos bajnokságok, amiknek egy-egy versenye itt van, ez mind lehet miskolci rally. Van ugye a nagy Miskolc rally, ami az ORB [Országos Rally Bajnokság], meg a másodosztály, de más versenyeket is szoktak itt rendezni.
Mennyire jellemző, hogy külföldi versenyzők is jönnek?
Szoktak, szlovákok például. Most annyira nem volt jellemző, ezen a Miskolc rallyn, de szoktak lenni. Bár, inkább az Eger rallyra jellemző, ott lengyelek, szlovákok, csehek, horvátok szoktak lenni. Volt olyan, hogy a Miskolc rally beleszámított az Európa-bajnoki pontokba.
Általában a gyári versenyautók jellemzőek, vagy a saját kezűleg építettek?
Inkább a saját épített, mert a gyári versenyautóknál százmilliós nagyságrendről beszélünk. Épp a múltkor vett az egyik élversenyző egy Fordot, ami gyári versenyautó, egy R5-öst, 68 millióért vette meg, de még ez sem olyan autó, amivel pl. a vb-n vagy az eb-n jól mehetnél, mert ott tényleg már 100 millió fölötti autókkal mennek.
Azok vannak többen, akik munka mellett, hobbiként rallyznak, vagy a hivatásosok, akik ebből élnek?
Kevesen vannak, akik megtehetik, hogy csak ebből éljenek. Az tényleg az élvonal, akik magyar bajnokok akarnak lenni. Nyilván, a rallyban a reklám is lényeg, és az kapja a támogatókat, aki jó helyezéseket ér el. De, ha kis pénzből is, csinálod, ha egyszer megfertőződtél vele, akkor nem tudod abbahagyni. Sokan mondják, hogy na, ők most leteszik a kormányt végleg, de ez általában szájjártatás. Aki igazán benne van, még ha amatőr is, nem tud kiszállni.
A nagy nevekkel nem nagyon tudsz versengeni a szponzorokért, nekik olyan kapcsolataik vannak már, hogy ők viszik el a támogatókat, de akinek ez szenvedélye, ha saját pénzéből is, ha kicsit rosszabb autóval is, de menni akar.
A pénzügyi válság eléggé tönkre tette az embereket, ezért nem versenyzem már olyan gyakran én sem. Nincs mindenkinek arra pénze, hogy versenyenként azt a 2-300 000 Ft-ot ráköltse, az első osztályban meg ez simán fél millió is lehet, még egy gyengébb autóval is.
Hogy látod a miskolci rally jövőjét?
Biztos, hogy sokáig meg fogják még rendezni a Miskolc rallyt, de a magyar rally, benne a miskolci is, a ’90-es évek végén, a 2000-es évek elején élte a fénykorát.
A közönséggel is van gond. Volt pl. egy belvárosi prológ régen, azért állították le, mert balesettel végződött, az egyik autónak tönkre ment a motorja, olajos lett a pálya, jött a következő, és elütötte a nézőt, mert a néző rossz helyen állt. Felálltak a járdára, mögöttük egy betonfallal, nincs hová menekülni, nem tud hová ugrani. Ha kimész egy külföldi versenyre, nem mondom, hogy ott egyáltalán nincs ilyen, meg nincsenek részegek az út szélén, de az emberek 90%-a normálisan néz versenyt. Nem ugrálnak be félrészegen a pályára, nem hemperegnek a földön két méterre a 150-nel elmenő autótól. ’98-ban voltam egy angol versenyen, na, az nagyon kemény, ott amolyan angol úriemberként, kiül a kis székével a dombtetőre, iszogatja a whiskey-jét, és elvan, nincs üvöltözés, meg félmeztelenül a pályán császkálás.
Ha jól tudom idén is a prológot, ami helyett most a go-kart volt, vagy az is lehet, hogy egy gyorsasági szakaszt, az egyetemen akartak megrendezni. Ilyenek évről-évre felmerülnek, de sok azért nem valósulhat meg, mert a nézők nem úgy néznek versenyt, mint ahogy kellene.
A közönséget nem hiszem, hogy meg lehet nevelni. Vannak a pályáknak ominózus kanyarjai, ahol sokan szoktak kiesni, az emberek valamiért ezt szeretik, hogyha hatalmasat esik valaki az autóval. Ilyen helyeken van, hogy fellocsolják a nézők a pályát előző éjszaka fagyállóval, olajjal, hogy boruljanak az autók. Nekem is van ismerősöm, aki tavaly emiatt esett ki. Két évig gyűjtögettek, hogy meglegyen az autó. De, ez nem érdekli a nézőt, nem érdekli, hogy valaki százezreket költ rá.
Most fizetni kell már, ha a gyorsasági szakaszra be akarsz menni. Külföldön ez bevett szokás, de itt csak most vezették be. 2000 Ft-ról beszélünk egyébként, nem egy brutál összeg. Ha elmész hétvégén egy diszkóba, többszörösét is elköltheted, de van aki, emiatt azt mondja, hogy nem megy el. Más már a hangulat, nem a régi.
Végezetül itt egy összeállítás a 2016-os Miskolc rallyról:
Képek forrása: boon.hu
rvo.hu